Tekniken i förskolan
Efter att ha studerat samt diskuterat med förskollärarna kring vad för teknik som finns samt använder sig av på förskolan blev svaren och diskussionerna väldigt blandade. Allt är ju faktiskt teknik…Allt ifrån själva huset, möbler, toaletter till cd-spelare och dator.
Vad är då teknik? funderade jag…Vilket Ginner (2009-03-26) föreläste kring och gav mig svaret till. Teknik menar Ginner är då människan löser ett problem genom att tillverka en förlängning av våra fysiska, mentala förmågor och kapacitet. Det viktiga som Ginner poängterar är att barnen själva genom att undersöka olika saker kan förstå hur dessa fungerar. Han tydliggör även betydelsen av att lära med kroppen för att kroppsligen erfara kunskap. Jag funderar kring om det kanske kan bero på att lärarna själva ej tror sig ha den kunskap som krävs för att kunna genomföra olika tekniska problemlösningar tillsammans med barnen…kan jag som lärare ingenting kring detta så tar det mycket tid till att ta reda på det och den tiden kanske inte läggs ner om intresse hos lärarna ej finns för ämnet. Som Ginner hävdar bör barnen tidigt tränas i att erhålla en teknisk förståelse samt kunna använda sig av den, vilket gör att de då kan lära sig att reparera saker själva istället för att slänga och köpa nytt.
Med Ginner:s ord i bakhuvudet så fann jag tekniken hos barnen i leken, där de av bland annat kaplastavar och lego tillverkade olika slags byggnader, som ibland höll och ibland inte, vilket gjorde att barnet fick ett problem att lösa. Liknande problemsituationer kan menar jag tas upp av lärarna i grupp där alla barn får testa sig fram till hur en bro kan byggas (vilken Ginner poängterar är att använda sig av trianglar, vilka gör bron stadig). Att i grupp arbeta med olika problemlösningar vore tror jag både kul och stimulerande för barnen. Att barnen själva får möjlighet till att prova sig fram vid olika problemlösningar gör dem tror jag trygga i att försöka själva på egen hand då tillfälle ges, att våga lita på sin egen förmåga. Det fanns även olika slags tekniker till att sy olika slags mönster som barnen fick träna sig i.
Efter att ha studerat samt diskuterat med förskollärarna kring vad för teknik som finns samt använder sig av på förskolan blev svaren och diskussionerna väldigt blandade. Allt är ju faktiskt teknik…Allt ifrån själva huset, möbler, toaletter till cd-spelare och dator.
Vad är då teknik? funderade jag…Vilket Ginner (2009-03-26) föreläste kring och gav mig svaret till. Teknik menar Ginner är då människan löser ett problem genom att tillverka en förlängning av våra fysiska, mentala förmågor och kapacitet. Det viktiga som Ginner poängterar är att barnen själva genom att undersöka olika saker kan förstå hur dessa fungerar. Han tydliggör även betydelsen av att lära med kroppen för att kroppsligen erfara kunskap. Jag funderar kring om det kanske kan bero på att lärarna själva ej tror sig ha den kunskap som krävs för att kunna genomföra olika tekniska problemlösningar tillsammans med barnen…kan jag som lärare ingenting kring detta så tar det mycket tid till att ta reda på det och den tiden kanske inte läggs ner om intresse hos lärarna ej finns för ämnet. Som Ginner hävdar bör barnen tidigt tränas i att erhålla en teknisk förståelse samt kunna använda sig av den, vilket gör att de då kan lära sig att reparera saker själva istället för att slänga och köpa nytt.
Med Ginner:s ord i bakhuvudet så fann jag tekniken hos barnen i leken, där de av bland annat kaplastavar och lego tillverkade olika slags byggnader, som ibland höll och ibland inte, vilket gjorde att barnet fick ett problem att lösa. Liknande problemsituationer kan menar jag tas upp av lärarna i grupp där alla barn får testa sig fram till hur en bro kan byggas (vilken Ginner poängterar är att använda sig av trianglar, vilka gör bron stadig). Att i grupp arbeta med olika problemlösningar vore tror jag både kul och stimulerande för barnen. Att barnen själva får möjlighet till att prova sig fram vid olika problemlösningar gör dem tror jag trygga i att försöka själva på egen hand då tillfälle ges, att våga lita på sin egen förmåga. Det fanns även olika slags tekniker till att sy olika slags mönster som barnen fick träna sig i.

Även utomhus finns olika slags tekniskt byggda leksaker, allt ifrån gungor till cyklar. Men även den ”fria leken” där de använder sig av till exempel kottar och pinnar för att tillverka egna föremål syns också, vilket gör mig glad då jag tycker att alla dessa leksaker som finns tar alldeles för stor plats i barnens liv. Jag anser det viktigt att barnens kreativitet i lek stimuleras av deras egna tankar och funderingar och ej endast av en massa "färdiga" leksaker. Detta egna skapande av egna leksaker av naturmaterial ger barnen som Ginner förespråkar en kunskap om hur något kan göras och byggas upp. Kottar, pinnar med mera finns det ju mängder av och räcker och blir över till alla barn.