Science Education in Early Childhood Teacher Education: Putting Forward a Case to Enhance Student Teachers' Confidence and Competencen.
Dawn Garbett, Auckland College of Education (2003)
Artikeln vill att eleverna ska få en möjlighet att ställa meningsfulla frågor och göra vetenskapen tillgängligt för eleverna. Lärarens bakgrunds utbildning och förståelser är grunden till vilken kunskaps frågor läraren klarar av att ställa.
Läraren ska ha som utgångspunkt att släppa in eleverna i samtalet så att det blir en bra dialog och även att eleverna får möjlighet att reflektera kring ämnet. Läraren måste få barnen att se helheten och att förstå den. Styrdokumenten säger att ett av målen är att förbättra kvalitén på lärarens kunskap. Författaren menar att desto mindre kunskap läraren har ju svårare har dem att följa barnens frågor och utforskandet av ämnet. Lärarnas planeringen av lektionerna blir begränsad och deras begränsade kunskap gör att läraren blir dominerar över ämnet, vilket gör att barnen inte får samma möjlighet att ställa frågor och reflektera. Negativ attityd och missuppfattning inom vetenskapen begränsar deras förmåga och vilja att skapa en kreativ läromiljö.
Det är intressant att de studerandelärarna som fick dåliga resultat var de som trodde att de kunde mycket om ämnet. De som kunde mera trodde att de kunde lite om ämnet i helhet.
Artikeln är skriven för att utveckla läroplanen för lärare i tidiga åldrar. Vilket kan vara en anledning till att artikelns riktpunkter har fått detta resultatet. En anledning kan vara att de som har beställt artikeln anser att läroplanen är bra men att felet ligger hos lärarna.
Har jag som lärare ingen helhetssyn kan jag heller inte veta hur jag ska lära ut ämnet. Vi anser att lärarna och barnen tillsammans kan skapa ett lärande miljö då lärarna kan utforska och reflekterar med barnen. Vi anser att man som lärare ska ta reda på vad barnen har med sig och utgår från detta när läraren planerar lektionen.
Vi frågar oss varför artikeln endas berör kvinnliga lärarstudenter och om detta kan ha någon betydelse för hur resultatet blev.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar