onsdag 6 maj 2009

Teknik i förskolan och skolan

Teknik innehåller så himla mycket som finns i skolan och förskolan. Men det är som om lärarna inte känner sig bekväma i ämnet även fast den har funnits i styrdokumenten sen Lgr80.

Förskolan
När jag frågade efter arbetsplaner på tekniken i förskolan så hade dem ingen alls! Vilket tyder på att teknik inte reflekteras över som ett ämne i förskolan.
När jag frågade lärarna på förskolan vad dem ansåg att de gjorde för att få in tekniken i barnens vardag. Blev lärarna fundersamma och sa att dem faktiskt inte gjorde något alls direkt.
När jag sedan utvecklade det och sa att dem säkert klipper med sax, bygger med olika material och använder datorn med barnen.
Kunde lärarna utveckla sitt svar och berättade massa projekt som dem gjort.

Jag gick runt på förskolan och tittade på vad barnen själva gjorde som var teknik och vad som kunde göras med de materialet som fanns tillgängligt på förskolan såg jag hur mycket som helst.
Det var några barnen som satte och ritade. Då använde de all möjlig material så som pennor, kritor, pennvässare, penslar och saxar m.m. bredvid dem satt två flickor och pärlade pärlplattor. Några andra flickor var i ett litet rum med sina dockor och dockvagnar och byggde ett litet hus med stora mjuka kuddar.
Några äldre pojkar på avdelningen byggde vägar, hus och broar med ett anat byggmaterial. När det byggt tog de sina bilar och körde runt med.









Även ute hittade jag massa teknik som barnen använde i sin vardag. Barnen använde cyklar, vattenkannor, hinkar och spadar. Dem har även en klätterställning där dem kan hissa upp en hink med saker i. Det fanns rutschbanna och gungor som de också kunde leka med.
Mitt i förskolan står en dator som barnen får använda, till spel och olika uppgifter. Lärarna har även kamera till att dokumentera och till utvärdering med barnen.
Skolan
I skolan var det samma svar från läraren att hon själv inte gjorde någon direkt teknik med eleverna, utan att en teknikläraren hade 3 lektioner per termin med eleverna. Här hade hon en arbetsplans om lärarna håll på att arbeta med. Så hon var mer insatt i att tekniken fanns över allt. Precis som på förskolan fanns det massa tekniska saker i klassrummet som ex, whiteboard, pennor, saxar, vävstolar(små), minneräknare, torkskåp och magneter m.m.

Tankar
Det finns hur mycket teknik material och leksaker som helst på en förskola och skolor. Men det gäller att vi som lärare problematiserar barnens uppväxt så att dem kan bygga ex. en bro Ginner (26/3-09). Jag håller med honom om detta det gäller att lärarna får upp ögonen för vad teknik är. Den uppfattningen jag fått av lärarna är den att teknik är ett svårt ämne och därför vet dem inte riktigt hur de ska undervisa i detta. Jag kan hålla med lärarna om att det är ett svårt ämne. För teknik är så stort, de är allt vi har omkring oss, allt som vi har tillverkat för att lösa problem. I tidig ålder anser jag att det är viktigast att lyfta barnens/ elevernas vardagsteknik och använda ordet teknik för att få dem ska få en förstå för att de arbetar med teknik och vad teknik är. Anna-Stina (10/2-09) säger att vi ska utgå ifrån barnens behov och visa dem verktyg så att dem kan utveckla sina lekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar