lördag 2 maj 2009

Studiebesök på Balthazar:

Nu har jag (Marica) varit en dag på Balthazar och tagit del av vad de har att erbjuda. Jag fick följa fyra grupper som även de var här på besök. En grupp var fyra pojkar från någon form av specialklass som hade börjat arbeta med energi. De fick först se ett drama som handlade om en person som inte hade sovit så mycket och var väldigt trött eftersom han hade suttit upp hela natten och spelat dataspel. Han hade inte heller hunnit med att äta någon frukost så han var väldigt frusen. En annan person kommer in och frågar hur det är och frågar varför han ser så trött och frusen ut. Denne förklarar då och möts av förslaget att få ett äpple för att få lite mer energi. Lite motvilligt går han med på detta och efter ett tag börjar han känna sig lite piggare och inte så frusen.

Efter detta får barnen frågan vad det finns för olika sorters energi. Pojkarna räknar upp batterier, solen och vatten. Pedagogerna och barnen kommer tillsammans fram till följande,

Kemisk energi, Strålningsenergi, Värmeenergi, Elektriskenergi, Rörelseenergi och Lägesenergi

Efter det får pojkarna prova att ”göra” energi genom att använda legobilar som har ett batteri som behöver laddas med energi. De provar med att ladda med hjälp av vatten, vind, handkraft och solen med hjälp av solceller som de kör ut på gården med. Efter detta får pojkarna själva bygga bilar med hjälp av lego, kugghjul, axel, batterier m.m.
Det arbetades med stort tålamod
med att konstruera bilar och att få
dom att kunna köra.
En annan grupp hade börjat arbeta med rymden och de fick möta Aristoteles, Galilei och en rymdfarare. Aristoteles berättade mycket övertygande för barnen att jorden var alltings medelpunkt och försökte få medhåll om detta. Några barn höll med, men de flesta protesterade. Sen kom Galilei in och presenterade sin teori om att det var solen som allting kretsade runt han visade även sitt teleskop. Avslutningsvis fick de även möte en ”släkting” till Neil Armstrong som berättade om hur det är att befinna sig i en rymdraket. Han berättade även för Galilei om att det nu förtiden finns ännu bättre teleskop mot det som han hade. Därefter fick barnen bygga egna rymdraketer och skicka i väg dom. Drama var ett väldigt bra hjälpmedel att ge barnen det historiska perspektivet anser jag.


Vi fick även vara med i en grupp med förskolebarn som fick se hur den varma luften beter sig i kallt vatten. Här är en bild på ett experiment som tydligt visar hur det varma vattnet (här färgat rött) stiger.

Avslutningsvis vill jag bara säga att detta var en otroligt givande dag. Jag vill även ge beröm till samtliga på Balthazar som bemötte oss på ett mycket trevligt och tillmötesgående sätt. Det finns mycket mer att berätta men det här var några exempel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar