Tänk vad tiden går fort. Nu har vi endast två dagar kvar att genomföra i skolan, sen är det sommarlov. Visst är det härligt?!
Jag tänkte att jag nu skulle ta tag i och skriva om tekniken på förskolan/skolan, vad jag observerat när jag genomfört mina fältstudiedagar.
Både förskolan och skolan använder den vardagliga tekniken så som sax, pennväsare och datorer med mera. I skolan har det arbetat med gamla tekniska maskiner som de skruvat isär och skapat nya konstverk utav, det är otroligt vad fantasin kan flöda om de bara får möjlighet till att vara kreativa. Ginner (1996) skriver att i en kreativ miljö får eleverna en vana att lösa problem och reflktera över lösningar.
Det samma skulle genomföras på förskolan, då de skickat ut lappar med efterlysningar på gamla apparater och andra tekniska föremål som barnen kan skruva i.
Det som finns på de flesta förskolor och skolor är gungor, cyklar av olika slag, spadar i olika storlekar. Dessa föremål finns även på de ställen jag har varit på, både på förskolan och skolan. Det som jag ser som intressant är att man tillsammans med barnen tittar vidare på dessa föremål, funderar över vad det är som gör att de fungerar som de gör. Jag tror att barnen skulle tycka det var intressant eftersom det är föremål som finns på många ställen. Låta barnen ställa frågor som man sedan tar reda på tillsammans.
Frågan ställs många gånger, hur man kan få flickor mer intresserade av teknik, jag tror att det är viktigt att ge barnen en förståelse och möjlighet till teknik tidigt, pojkar har ett mer naturligt intresse av att skruva och förstå olika saker, om vi serverar olika möjligheter kanske ett större intresse kan väckas.
Litteratur:
Ginner, T. & Mattson, G. (red.) (1996) Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar