tisdag 28 april 2009

lite fakta taget från Andersson, B (2008). Grundskolans naturvetenskap, helhetssyn, innehåll och progression.

Piaget ansåg att barn i förskoleåldern inte har några begrepp om stillastående luft. Han ansåg att luft för barnen var bara när de blåste.
Anledningen till att man ska undervisa om luft är det är ett livsuppehållande system som alltid omger oss.
Även fast den är osynlig, luktlös, smaklös har den en massa och en tyngd. Man kan insamlas luft i olika kärl och den kan fördela sig jämt på en given volym.

När man har lärt barn/ elever om den grundläggande luften kan man gå över och lära dem om vår atmosfär, den dragningskraften som håller jorden på plats.

Växthuseffekter
Vår atmosfär ser till så det är en energi balans mellan inflödet och utflödet .
Vilket reglerar vår temperatur.

Koldioxiden är bara 0,04 % i vår atmosfär men i diskussionen hållbar utveckling är det den gasen man hör mest om. Detta beror på att vi bränner fossila bränslen och då ökar vi mängden koldioxid i atmosfären. Det i sin tur leder till en förstärkt växthuseffekt, temperaturen ökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar