UTVÄRDERING I FÖRSKOLAN
För ett tag sedan gjorde jag utvärdering i förskolan gällande varm och kall luft. Ytterligare två barn som ej tidigare deltagit var med och de var också engagerade. Jag frågade barnen om de kom ihåg vad vi hade gjort tillsammans och då svarade en av dem: Det där ljuset och några stycken sa nästan samtidigt: Ormen! Vi diskuterade kring de olika ljusen vi hade använt oss av och sedan även kring ormen, vilket var det experiment som verkade ha gett dem störst förståelse för hur den varma luften rörde sig. Jag hade även tidigare talat med förskollärarna och frågat om de hade hört barnen diskutera något kring ormarna och vad de hade sagt. De berättade att barnen bland annat hade sagt att: Värmen gör så dom snurrar och Det är varmt för dom! Detta tillsammans med den diskussion vi hade kring experimenten, ormen samt tankar, reflektioner kring bastun och vart den varma och kalla luften fanns där inne visade anser jag på att barnen hade fått en förståelse för att den varma luften stiger samt att den kalla luften sjunker.
För ett tag sedan gjorde jag utvärdering i förskolan gällande varm och kall luft. Ytterligare två barn som ej tidigare deltagit var med och de var också engagerade. Jag frågade barnen om de kom ihåg vad vi hade gjort tillsammans och då svarade en av dem: Det där ljuset och några stycken sa nästan samtidigt: Ormen! Vi diskuterade kring de olika ljusen vi hade använt oss av och sedan även kring ormen, vilket var det experiment som verkade ha gett dem störst förståelse för hur den varma luften rörde sig. Jag hade även tidigare talat med förskollärarna och frågat om de hade hört barnen diskutera något kring ormarna och vad de hade sagt. De berättade att barnen bland annat hade sagt att: Värmen gör så dom snurrar och Det är varmt för dom! Detta tillsammans med den diskussion vi hade kring experimenten, ormen samt tankar, reflektioner kring bastun och vart den varma och kalla luften fanns där inne visade anser jag på att barnen hade fått en förståelse för att den varma luften stiger samt att den kalla luften sjunker.


Jag själv har lärt mig mycket på detta, bland annat att valet av experiment är viktigt så att dessa möjliggör ett lärande/förståelse för barnen för det som är ämnat. Vidare anser jag det viktigt för barnen att även själva få känna, se samt beröra för att kunna ta till sig den nya kunskapen. Att jag som blivande lärare även tänker över vilka ord jag väljer att använda mig av så att det blir så pass förståeligt som möjligt för barnen. Jag sade då vi började samtala kring bastun att: Är det någon som har badat bastu? Vilket gjorde att detta barn fick tankarna på sin badtunna! Efter lite diskussion var vi på samma linje igen.
Jag fick även lärdom av att det minsann inte bara är vi lärare som lär barnen!! Utan det kan lika gärna vara tvärtom, vilket var jättekul att erfara! För när jag hade tänt värmeljuset och vi kände kring vart den varma luften tog vägen så SER plötsligt ett av barnen hur den varma luften stiger, tack vare att solen lyste in genom fönstret och då gjorde så att den varma luften syntes i form av en skuggbild som fladdrade på mattan – vilket var en jätterolig överraskning för mig (och Marica) Blev riktigt, riktigt lyckat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar