tisdag 28 april 2009

Utvärderingen

Utvärderingen i skolan gjorde jag för ganska längesen =)
Men här kommer resultatet.

Jag frågade eleverna om de kom ihåg att jag och Camilla hade varit hos dem två veckor tidigare, när vi var där och pratat om luft.




Jag började lektionen med att sätta upp Cartoon, där jag hade fyra olika påstående
Dessa påstående läste vi upp tillsammans, efter det fick varje själv fundera över vilket påstående de trodde var rätt.
När eleverna fått tänka en stund bad jag dem att fundera på vilka experiment vi hade gjort sist.
Även här lät jag varje elev fundera en stund själv och sedan lät jag dem tillsammans berätta om vilka experiment vi gjort och vad som hände när vi gjorde experimenten och varför.

Detta var roligt att eleverna kom ihåg de olika experimenten och kunde berätta vad som hänt och varför. Jag lät bara varje elev berätta en liten bit av experimentet var för att jag ville att alla elever skulle kunna komma till tals.

När vi pratat om de experimentera så gick vi tillbaka till Cartoon, jag läste påstående en gång till sa att jag vill att dem skulle visar mig vilket de själva tror är rätt av dessa påståenden genom att rita var sin teckning.
Vad teckningen skulle föreställa fick de själva bestämma, bara jag kunde se hur luften rödde sig. Hade eleverna svårt att komma på vad de skulle rita sa jag att de skulle rita vad som hände om de öppnade fönstret, när det var kallt ute och varmt inne.

De flesta eleverna hade verkligen koll på hur luften rödde sig. De eleverna som visade på mer lärande var de eleverna som ritade en egen händelse där den kalla och varma luften spelade in.
Exempel:
Det var en pojke som ritade sin bil och vad som hände när han vevade ner rutan. Han berättade att det var varmt i bilen och när han vevade ner rutan kom det in kall luft. Och då åkte den varma luften ut pga. att den är lättare och tar större plats än den kalla luften.
Här kunde jag se att pojken hade förståelse för att den varma luften är större och lättare än den kalla luften. Det han inte berättade var att den varma luften stiger men det finns en chans att han har en förståelse för det genom att han visade att den varma luften åkte ut på övre delen av fönstret.

Det var en tjej som ritade när hon satt och solade och en kall vinter dag. Det som var roligt att se med hennes teckning var att hon fortfarande förstod att den varma luften var överst. Hon visste att den varma luften steg för att den blev uppvärmd av solen och därför blev den lättare och när den steg kom den kalla luften under. Jag tror inte hon greppat att den varma tog större plats
Andra typiska bilder var, att eleverna kopplade ihop blått – kallt och varmt - rött. Några elever hade även målat våra olika experiment och några ett fönster. Exempel:
























Genom att titta på dessa bilder kan eleverna lärt sig jätte mycket eller inget alls utan bara kommit ihåg vad vi gjorde. Men när jag runt och pratade med samtliga om vad som händ på deras bild. Här fick jag som lärare en stor erfarenhet om vad eleverna hade förståt och inte. Alla utom en elev hade total kontroll över att den varma luften steg och den kalla luften sjunker. De flesta kunde berätta för mig att de berodde på att den varma luften var tog större plats en den kalla luften. Det var några stycken som kunde utveckla det ännu mer och berätta att den varma luften var lättare än den kalla.
Här såg jag tydligt vilket lärande de olika eleverna hade lärt sig.
Anledningen till att eleverna fokuserade mer på att den varma luften tog större plats var nog för att vi visade på ballongen som ställde sig upp när vi hällde varmt vatten i kastrullen och tvärt om med det kalla vattnet.

Men även när jag som lärare gick runt och pratade med eleverna såg jag hur deras lärande hade gått. Jag kände det som vi lyckas med vårt genomförande när man hörde eleverna prata om sina bilder. Det skulle varit intressant att bygga vidare på deras nya kunskap genom att göra mer experiment som visade på att den varma luften är lättare. Och när man känner att alla elever är med på detta skulle man kunna börja prata om tyngdkraften och om hur våran planet hur den hålls på plats. Man skulle även kunna gå in på atmosfär och genom det hur koldioxiden förstör atmosfären och växthuseffekten.

Cartoon var ett bra redskap på det sättet att vi som lärarstudenter själva fick analysera vad eleverna sagt och hur vi skulle kunna knytta tillbaka till det på bästa sätt.
Jag tror dock att jag själv skulle haft mer användning för den om vi skulle tagit upp den redan på experiment dagen. Nu visade vi bara den på utvärderingen. Om man skulle tagit upp den på experimentdagen skulle den kännas mer naturlig att ta upp på utvärderingen

Det som var lite synd var att de fenomen som vi pratade om var att det är svårt att visa mer konkret än vad som händer med ballonger i olika situationer. Om man exempel skulle pratat om kallt och varmt vatten skulle man kunna färga det kalla vattnet med karamellfärg och vissa hur det rödde sig lättare. Men jag är ändå nöjd med att eleverna verkligen förståt att den varma luften är överst och att den tar störst plats.

Det som jag tar med mig till nästa gång jag gör en naturlektion är att det är viktigt att visa på skillnaderna mellan olika fenomenen, som vi vårt fall vad som händer med den kalla luften och den varma. Jag tror att det är bra att vissa någon eller några skillnader för eleverna lättare ska ta till sig lärandet.
Plus att jag tycker det var bra att ta med historia i lektionen, det känns som man arbetar med en helhet istället för att bara ge eleverna en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar