Balthazar
Den 16/3 var jag med tre av mina klasskompisar på Balthazar, detta var en lärorik dag men mycket olika aha- upplevelser. Vi lärde oss mycket både teoretiskt och praktiskt.
Vi ansåg att vi hade tur som både kom när det fortfarande var rymdveckan på Balthazar och sedan var det väldigt blandat åldrar på eleverna som var där.
Det var elever från förskolan, lågstadiet, högstadiet och även ett fritids som kom på besök. Så vi fick verkligen prova på upplägget för alla möjliga åldrar som hade olika krav.
Samtidigt som jag erkänna att jag inte hade 100% kontroll på vårt universum, men efter denna dagen kan jag de mesta konstiga sakerna som har med rymden att göra.
Jag vet t.ex. varför månen är så gropig, vilka planeter som snurrar fortast och har lite koll på vilka planeter äpplet är tyngre respektive lättare på.
Balthazar hade lagt upp besöket så att eleverna först kom in i ett stjärnrum, där de fick möta Aristoteles som berättade om sina upptäckter. Han berättade att jorden var rund, detta höll alla elever med om men varför Aristoteles hade kommit på det när han såg en båt i horisonten som sakta närmade sig land var inte lika självklart svar.
Men när han börja berätta om att solen snurra runt jorden var eleverna snabba på att rätta honom. Då kom Galileo Galilei in och berättade om hans äpplen (hur han kom på tyngdkraften) och hur han gjort sin kikare.
Efter en liten kort introduktion om historien delades gruppen i två delar och den gruppen som stannade kvar i stjärnrummet fick titta på stjärnbilder och höra historien om varför vi döpt de olika stjärnorna till just deras namn och vilka som syns vilken tid på året. Även här en bra repetition för mig =)
I det andra rummet som var rymdrummet satt planeterna uppe och där vi fick smaka på rymdglass. Maten i rymden töms på vatten för att hålla sig bättre men smaken den bestod.
Det fanns ett litet björndjur som dem skickat upp i rymden och det var de ända djuret som klarade sig utanför rymdfärjan, djuret blev dock sjuk men så fort djuret kom tillbaka till jorden reparerade den sig. Detta kan kanske vara svaret på cancer forskningen, häftigt va =)
Här inne berättade dem också om de olika planeterna och deras uppbyggnad.
Denna introduktionen fick alla eleverna men svårhetsgraden skilde sig lite.
När man sedan fick gå ute i hallen blev man som ett barn igen, jag ville testa allt! Samtidigt som det var roligt att gå runt och höra elevernas tankar om de olika experimenten.
Det som fanns i hallen var en rymdavdelning, där men kunde titta i kikare och känna på äpplenas tyngdkraft på de olika planeterna.
Sen fanns det en vattenavdelning, som man kunde trampa igång en dusch och fixa bubblor.
I sista avdelningen var det tevespel och lite tänkbar grejer som vilken bil som åker fortast. Tvespelet var uppbyggt så att eleven såg sig själva i tverutan menad den skulle klara olika uppgifter som att hoppa sönder ett hus.
Jag ansåg att eleverna och barnen fick väldigt mycket information i början och sedan släppte man dem i hallen för att pröva på själva: jag anser att detta upplägget är bra men samtidigt så vet jag inte hur mycket av informationen bakom experimentera som gick fram.
Tänkte lite på våran natur uppgift som är; Vad är luft och hur rör sig luft. När vi var ute i förskolan och skolan så fick vi barnen och eleverna att själva lista ut svaren på frågorna som bland annat, väger luft något? Hur rör sig luften? Och varför ska du ha mössa på dig på vintern?
Vilket fick eleverna att verkligen tänka på vad som hände när vi gjorde våra experiment, vilket gav dem en aha- upplevelse när de förstod svaret.
Därför skulle det kanske varit bra om de gav eleverna någon fråga som de skulle tänka på när eleverna prövade på experimentera. Eller kanske skulle det vara bra om man bad eleverna berätta om något experiment för klasskompisarna i slutet så att eleverna skulle börja fundera lite mera på vad experimentet betydde.
Balthazar hade olika lådor med experiment, dock var dem lite likadana som Anna- Stinas men självklart fick man nya idéer som man ville testa med sin framtida klass eller förskola.
Det var en givande dag men mycket skratt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Roligt att besöket på Balthazar fungerade så bra. Samtidigt som mycket var bra så visar du på saker som skulle kunna utvecklas!
SvaraRadera