Jag och Camilla har nu varit ute och gjort våra experiment både på förskolan och skolan. Hur det gick på förskolan kommer Camilla berätta mer om.
När vi var i skolan hade vi ca 35 min var på oss att utföra våra experiment som var att se om luft var något, alltså om luft vägde något och hur luft rör sig.
Det blev en rolig lektion! Med några aha- upplevelse för både oss och eleverna.
vi började med att berätta lite om historia bakom luft och sedan påminde vi eleverna om vad dom sagt om att luft var för något, när vi var och fråga dem sist.
Efter den lilla introduktionen började vi ställa lite frågor för att få eleverna att börja tänka lite, vi frågade:
Smakar luft något?
Vilket alla sa nej på vägde något, vilket gav lite olika svar.
kan äta luft?
Visa ansåg att det bara var att gapa och svälja medan andra sa bestämt nej.
Väger luft något?
Här var det också blandade svar. Efter en lite stunds diskussion så visade vi dem att vi gjort en fin liten våg med två ballonger på varje sida. För att ta reda på om luft väger något tänkte vi att vi skulle smälla en ballong.
När eleverna så vågen framför sig började allt flera elever tro att vågen skulle luta över på den sida ballongen var uppblåst.
Vi lät en elev komma fram och smälla ballongen. Och ballongen flög åt alla håll, så efter att samlat ihop ballong delarna så såg vi mycket riktigt att luft vägde något.
När vi skulle göra experimentet med att sätta en ballong på en pet- flaska som vi ställde i en kastrull och en elev hällde på kokande vatten i kastrullen så såg vi att ballongen lyfte sig. Eleverna kom efter lite diskussion fram till att det berodde på att luften i pet- flaskan blev varm.
Vi hade inte tänkt att visa vad som hände om man hällde i kallt vatten men efter som en elev frågade om det så gjorde vi även det testet.
Vi lade i början av lektionen ut två termometrar som eleverna fick lägga en på golvet och en högt upp. när vi började närma oss slutet av lektionen fick två elever läsa av termometrarna och som tur var skilde de 1-2 grader.
Efter de tog vi upp våra vardagsproblem. Eleverna förstod med en gång luftballongens rörelse och var i bastun de var varmast.
Varför föräldrarna tjatade på dem att ha mössa på sig på vintern var inte lika lätt att förstå. Detta tror vi kan bero på att det är svårare att tänka sig att det är massa luft i kroppen som åker ut ur huvudet. Men även det klarnade när eleverna tänkte efter var det brukar vara kallast på kroppen.
För att verkligen tydliggöra att kroppen också påverkas bestämde vi oss för att låta eleverna ställa sig vid ett fönster och känna vad det blev kallast.
Lektionen gick som vi tänkt oss men tack vare att eleverna kom med frågor och funderingar utvecklade vi lektionen under tiden vi genomförde den.
Vi tog även hjälp av Christers förklaring med att luft molekyler är som små bollar som studsar runt, vi vet inte riktigt om det klarnade mer för eleverna.
Det vi tar med oss till nästa gång är att det är bra att bevisa skillnaderna, som i detta fallet att kall luft sjunker.
Ska bli spännande att göra Cartoonen och se om det faktiskt har fastnat hos dem. Skriver och berättar om det när det är gjort.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar