Linda och jag (Marica) har nu genomfört våran lektion om luft i skolan. Vi delade klassen i två grupper och hade sju elever per grupp. Vi observerade varandra när den andre höll i lektionen. Vi var överens om att det här var väldigt roligt och inspirerande. Ingen av oss har haft en lektion på detta sätt som innehåller experiment så det var en ny erfarenhet och positiv erfarenhet.
Vi inledde med att vi påminde om det tillfället när vi intervjuat (cartoonen) dem om vad luft är och dess egenskaper. Två elever fick sedan i uppgift att placera ut varsin termometer i rummet. En skulle ligga högt och den andra på golvet. Vi sa att vi skulle återkomma till dessa senare. Efter det läste vi en saga som handlade lite om luftens historia och hur man tänkt och forskat kring fenomenet luft. I sagan nämndes Galileo Galilei och hans upptäckt av att luft väger något och med detta som grund för den fortsatta lektionen valde vi att genomföra ett experiment som påvisade att luft väger något. Vi hade ”tillverkat” en våg dvs. en pinne med en ballong som hängde på varsin sida.

Vi frågade eleverna om de trodde att luft vägde något och svaren var nej, jo, kanske. Experimentet gick till så att en elev fick sticka hål på ballongen och då tippade den över och eleverna kunde då se vilket de även sa att luft faktiskt väger något. Därefter genomförde vi ytterligare ett experiment för att se om luft har olika egenskaper. Vi hade en flaska som vi trätt en ballong på och ställde den i kokhett vatten. En del barn hade gjort detta förut så vi bad dom att inte avslöja hemligheten förrän alla kompisar hade fått möjligheten att tänka till. Det som händer är att ballongen reser sig och utifrån detta diskuterade vi varför. Några sa på en gång att det är för att den varma luften stiger uppåt. Eftersom vi innan konstaterat att det finns luft i flaskan fick eleverna frågan om det var samma mängd luft i flaskan eller om någon blåst in mer. Detta med tanke på att om ballongen reser sig så borde det ju finnas mer luft än det som finns i flaskan. Här var eleverna lite fundersamma. Vi flyttade sedan över flaskan till en bunke med kallt vatten och nu sjönk ballongen ihop. Även här sa en del direkt att det är för att den kalla luften sjunker. Jag (Marica) frågade om någon släppt ut luft eftersom ballong sjönk ihop. Med detta ville vi ta ytterligare ett steg och visa på att luft inte bara stiger/sjunker utan att den varma respektive kalla luften tar större och mindre plats.. Efter lite diskussioner kunde vi tillsammans med våran hjälp komma fram till att den tar större och mindre plats beroende på om luften värms upp eller kyls ned. Här kunde vi även genom diskussionen och lite vägledning av oss komma fram till att den varma luften är lättare och den kalla är tyngre Nu hade vi sett hur den varma luften beter sig, men vi ville även låta eleverna få känna detta rent fysiskt så därför tände vi ett ljus och lätt dem få känna var det var varmast. Vi hade även med oss änglaspelet. Vilket fascinerade barnen och fångade deras uppmärksamhet. Vi samtalade om bastun och hur det är att sitta i den. Var sitter ni i bastun och varför var frågor som vi ställde. I och med det kunde vi tillsammans ytterligare visa på att den varma luften stiger och den kalla luften sjunker. Vi nämnde också mössan och en flicka sa att den är bra att ha för den gör att värmen stannar kvar i kroppen. Efter detta sa vi att de nu skulle få en läxa som de skulle genomföra hemma under veckan. Läxan är att ta en liten tom petflaska och lägga den i frysen i en halv timme till en timme. Sedan ska de ta ut den och lägga en krona på flasköppningen och sätta sina händer runt flaskan så att den blir varm. Frågan de nu skulle försöka besvara var: Vad händer? Varför blir det så? Hur det gick får vi se när vi gör uppföljningen/utvärderingen. Vi avslutade lektionen med att eleverna fick läsa av de båda termometrar som vi placerat i klassrummet. Först fick de frågan om vad de trodde att de skulle visa. Någon sa att den som lågt högt skulle ha högre temperatur. Detta experiment visade tydligt att den varma luften stiger och den kalla sjunger då skillnaden blev hela 5 grader.
Till sist sammanfattade vi tillsammans vad vi lärt oss:

Gemensamma tankar efter genomförd lektion:
Vi tyckte båda att det kändes bra och att det var roligt. Vi insåg fördelen i att vara väl förbered och ha ordning på allt material till genomförandet. Vilket vi hade. Detta är viktigt eftersom alla break gör att eleverna tappar fokus. När det gäller samtal och diskussion med eleverna främst mellan eleverna så är det svårt att få alla att verkligen lyssna på vad kompisen säger. Det blir gärna (trots att de bara var sju elever per grupp) att några ändå sitter och pratar med varandra. Det inser vi är något som eleverna behöver träna sig i. Vi lärde oss också hur svårt det är att hitta en lagom nivå att låta ”pratglada” elever få lagom med utrymme, så att deras utrymme inte blir för stort på bekostnad av tystlåtna elever. Vi kunde dock konstatera att vi båda hade uppmärksammat detta under lektionen och verkligen försökt att både se och bjuda in de lite mer tystlåtna eleverna i samtalet. Det är också en konst i att veta hur man ska få de ”pratglada” eleverna att inte ta så mycket plats utan att man trampar dom på tårna. Vi kunde genom att observera varandra konstatera och ge varandra plus för att vi tänkte på att låta eleverna verkligen få förklara hur de menade och tänkte. Detta för att dels visa att vi förstått dom rätt, men även för att de andra skulle ges möjlighet att höra någon annans tankar samt att de själva var tvungna att sätta ord på sina tankar och funderingar.
Återkommer med våran utvärdering vid ett senare tillfälle.
Hälsningar Linda och Marica
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar