Seminarium; Mål, bedömning och utvärdering. 090303
Seminariediskussionen har utgått från Läroplan för förskola och skola, kursplanen för det naturorienterade ämnet samt Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap- helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.
Vi talade inledningsvis om våra olika fenomenfrågor och hur vi tänkt lägga upp lektionen. Våra två gruppers olika frågor berör samma ämne, kall och varm luft och varför det blåser.
Målet med uppgiften är att eleverna och barnen får en förståelse av att varm och kall luft rör på sig byter plats. Värmen rör sig uppåt och rörelsen skapar vindar.
Vi utgår i undervisningen och vår Concept Cartoon från barnens och elevernas förförståelse och vill med lektionen väcka deras nyfikenhet och upptäckarlust genom diskussion och experiment. Det är av stor vikt att vi som lärare pekar på att det är ej något rätt svar som ska framkomma utan det elevernas och barnens tankar som är intressanta. Andersson (2008) poängterar att för att eleven eller barnet ska erhålla en progression bör läraren planera undervisningen så att deras tidigare erfarenhet och kunnande tas in och utvecklas. En transfer sker då elevernas och barnens tidigare erfarenheter överförs till nya situationer då den tidigare kunskapen aktiveras. Vidare knyter vi vårt tema till Anderssons (2008) tre progressionsperspektiv, innehållsperspektiv, elevperspektivet och målet. Innehållsperspektivet lyfts fram genom intervjuer där barnen och elevernas förförståelse framkommer vilket är grunden till vår fortsatta lektionsplanering. Elevperspektiven innebär att elevens och barnens förförståelse ligger i fokus till det forstsatta arbetet med cartoonen och experimentet. Vi lägger genom denna planering en grund till att barn och elever får en ökad förståelse och kan använda modeller och teorier. Målet är att barnens och elevernas kunskaper utvidgas genom att under processens gång få bygga vidare på tidigare erfarenheter och kunskaper.
Lpo-94 belyser att eleverna ska få en förståelse av grundläggande naturvetenskapliga kunskapsområden. Läroplanen pekar även på att eleverna ska utforska och lära i samarbete med andra elever.
Lpfö-98 menar att barn ska utveckla förståelse för enkla naturvetenskapliga fenomen. Arbetslaget ansvarar för att barnens arbete genomförs så att barnen upplever att det är roligt och meningsfullt.
Kursplanen i de naturorienterande ämnena framhåller att eleven ska utveckla förmåga och tilltro till att se mönster och strukturer som gör världen förståelig samt stärker denna förmåga genom muntlig och undersökande verksamhet.
Eleven ska även utveckla sin förmåga att använda naturvetenskapliga kunskaper och erfarenheter för att stödja sina ställningstaganden och utveckla ett kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till egna och andras resonemang med respekt och lyhördhet för andras ställningstaganden.
Bedömning görs även efter elevernas förkunskap vid diskussionen av Concept Cartoon då eleverna genom sina inlägg synliggör sina hypoteser och visar en ansats att vara delaktiga. Johan belyste i sin föreläsning (090303) frågan om hur och vad vi bedömer. Vi som lärare ska granska vad som ska bedömas, ej hur till exempel eleven fungerar socialt då det ej är av vikt för ämneskunskapen. Även Anna-Stina pekar i sin föreläsning (090303) på att det är skillnad i görandemål och/eller lärandemål. Detta bör lärare ha klart för sig vid sin lektionsplanering.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar