Vi i gruppen sitter nu och planerar för fullt ett lektionstillfälle som skall utgå från vår frågeställning; vad är luft? Samtliga gruppmedlemmar har varit ute på fältet och ställt denna fråga till elever i årskurs tre och fyra- femåringar på förskolan. Vi fick många intressanta svar med oss och eleverna/barnen kom också in på att det finns olika sorters luft, varm och kall. Detta väljer vi att spinna vidare på och planerar därefter vår cartoon. Tanken är att barnen enligt experiment skall få en förståelse kring luft och skillnaden mellan varm- och kall lufts rörelse.
Vad ska vi göra under vår lektion?
Förskolan
Vi börjar med att påminna barnen om det tillfället då vi pratade med dem om luft. Därefter pratar vi med barnen om vardagliga händelser som visar på att den varma luften stiger. Exempel som vi då kommer att prata kring är hur det är när man badar bastu, hur en luftballong stiger och om att mössan håller värmen på vintern. Efter detta gör vi följande experiment med barnen:
För att barnen konkret skall få känna att värmen stiger kommer vi att använda oss av ett ljus. De barn som vill får komma fram till oss och känna bredvid ljuset och över ljuset. Barnen kommer då att uppleva att runt ljuset är det inte för varm för att hålla men över ljuset kan man inte hålla så länge för då bränner man sig.
Barnen skall få tillvärka en spiral orm som de får klippa ut och sätta ett snöre i. Barnen kommer sedan att få hänga ormen över ett element, de får då se att ormarna snurrar runt av att den varma luften stiger.
Utvärdering: Efter två veckor efter genomfört experiment kommer vi att återkomma till förskolan. Ett samtal kommer att ske med barnen för att få en förståelse kring vad barnen har förstått och snappat upp. Vi kommer också att låta barnen måla en teckning där de ska visa på att de förstått hur den varma luften rör sig. En tydligare utvärdering kommer vi att planera efter det att lektionerna är genomförda.
Skolan
Vi börjar som på förskolan att påminna barnen om det tillfälle då vi samtalade kring luft. Vi kommer att ta med oss två stycken termometrar, den ena lägger vi högt upp, den andra på golvet. Detta kommer vi sedan att återvända till senare under lektionen. Vi vill göra eleverna uppmärksamma på att luft faktiskt är något och att det väger något. För att eleverna skall få denna förståelse kommer vi att genomföra detta:
Två uppblåsta ballonger fästs i var sin ända av en blompinne. I mitten hänger vi ett snöre så att pinnen väger lika på båda sidor. Vi kommer sedan att sticka hål på en av ballonger och det kommer då att bli övervikt på den sidan där ballongen fortfarande är uppblåst. Eleverna får då tydligt se att luft faktiskt väger något. Där efter kommer vi att prata med eleverna om vardagliga händelser som visar på att varm luft stiger (se den tänkta inledningen på förskolan). Detta får också eleverna till att börja fundera mer kring ämnet.
Tillsammans med eleverna kommer vi också att visa hur den varma luften stiger. Detta gör vi genom att en ballong sätts på flasköppningen. Flaskan med ballong ställs i kokande vatten. Ballongen skall då expanderas. Detta för att den varma luften tar mer plats och för att den stiger uppåt.
Vi kommer nu att återkomma till termoetrarna och kolla temperaturerna. Är det någon skillnad? För att få ett större utslag på termoetern som ligger på golvet kommer vi att öppna fönstret en kort stund innan vi kollar på termoetrarna.
Utvärdering: Även i skolan kommer utvärderingen att ske två veckor efter experimenten. Det är nu den framställda cartoonen kommer att visas för eleverna. Det finns då fyra olika alternativ, varav ett visar det rätt svaret. Utifrån detta kommer vi då att se om eleverna förstått det vi genomfört tillsammans med dem. För att få en förståelse för vad varje enskild elev förstått ber vi dem rita hur luften rör sig när den kommer in i rummet genom ett fönster.
Vi vill utifrån detta arbetssätt utveckla nyfikenhet och lust att lära hos eleverna/barnen (Lpo94), vilket vi tror ger stora möjligheter då eleverna/barnen får vara med och undersöka och testa. De lärandemål som vi väljer att arbeta med i dessa lektionstillfällen är:
Våra lärandemål
Att ge eleverna/barnen möjlighet att förstå sammanhanget kring luft och dess rörelse.
Att ge eleverna/barnen möjlighet att förstå skillnad mellan varm- och kall luft.
Lärandemål enligt Lpo94
Känner till grundläggande sammanhang inom det naturvetenskapliga kunskapsområdet.
Skolan skall bidra till harmonisk utveckling, utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra en grund för undervisningen.
Lyssna, diskutera, argumentera och använda sina kunskaper som redskap för att lösa ett problem.
Lärandemål från kursplanen för de naturorienterade ämnena
En viktig del av den naturvetenskapliga verksamheten karaktäriseras av den experimentella metod som kännetecknas av att hypoteser prövas med hjälp av observationer och experiment. Detta sätt att arbeta genomsyrar även de naturorienterande ämnena.
Tilltro att utveckla sin förmåga att se mönster och strukturer som gör världen begriplig samt stärker denna förmåga genom muntlig, skriftlig och undersökande verksamhet.
Lärandemål enligt Lpfö98
Utvecklar förståelse för enkla naturvetenskapliga fenomen.
Utveckla sitt ord och begreppsförråd.
Utveckla sin förmåga att skapa och konstruera samt även utvecklar sin motorik.
Barnen skall få möjlighet att tillägna sig nya begrepp, se samband och får upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
Barnen får träna på att kommunicera med andra och att uttrycka tankar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar