Men det jag skall skriva om nu är om besöket jag (Camilla) och Frida gjorde på förskolan för några veckor sedan, då vi tillsammans med barnen exprimenterade för att få veta mer om luft och vad det finns för luft. Vi delade upp barnen i två grupper för att vi skulle kunna "undervisa" i varsin grupp.
Vi började med att påminna barnen om det tillfälle då jag var hos dem och frågade vad de trodde att luft var och om det trodde att det fanns olika sortest luft. Barnen svarade då bland annat att luft är det man andas in, det är osynligt och luft är syrgas som man andas in och ut.
Barnen menade också att det fanns skogsluft, vanlig luft och fisluft. Jag ställde en följdfråga; Finns det olika luft inne och ute? Barne svarade: Varmluft, fläktluft (menade då vinden), kalluft och krypluft.


Alla barnen vågade testa och blev förvånade över att det inte blev varmt när man höll hande brevid ljuset, de flesta sa att det blir inte varmt och man kan ju hålla jätte nära!
Men vad beror det på då, att det inte blir varmt brevid men över ljuset? Barnen funderade länge, när det var en som sa att det blir varm över ljuset för att lågan går uppåt. Så kanske det är sa vi och att vi kommer att komma tillbaka till det senare eftersom vi skulle göra en sak till.
Barnen skulle nu få tillverka egna ormsnurror. Som vi sedan skulle hänga upp på olika platser i lokalen. Innan vi kom till förskolan hade vi gjort en orm för att vi konkret skulle kunna visa vad barnen skulle få göra och till alla barnen hade vi gjort mallar så det bara var till att börja klippa.


Vi satte oss runt bordet och började måla och klippa. Barnen tyckte att det var väldigt roligt att få tillverka sin egna orm och ett barn sa att det blir ju en djungel här nu. Vi kanske kan göra fler djur sen.

Vi kom då in på den varma och kalla luften. Vart tar den varma vägen? Barnen uppmanades att tänka på ljuset och ormen. De kom efter en stund på att den varma borde gå uppåt, men vart tar den kalla vägen då?
Den kalla var för barnen svårt att förstå eftersom vi inte hade något som direkt visade på att den kalla sjönk. Men vi kom på att vi kunde känna på golvet, där var det jätte kalt. Jag tog ett barn och lyfte upp honom så att han fick känna i taket och där var det varmare. Barnen insåg då att den varma stiger och den kalla sjunker. Barnen hade tillsammans med oss lärare kommit fram till detta med hjälp av diskussioner och expriment.
Två veckor senare!
Det var nu dags att göra ett återbesök på förskolan för att se om barnen kommer ihåg det vi pratade om. Under deras samling tog vi upp ämnet och barnen som hade varit med fick berätta för det barnen som inte hade varit med vad vi gjort. Ormarna hängde fortfarande kvar och vi kunde kolla på dem en gång till. Jag frågade barnen vad det var som gjorde att ormen snurrade och det berode på att den kom varmluft från elementet som stiger. Jag frågade då vart den kalla luften tog vägen och då sa ett annat barn att den sjunker. Barnen kom nu också på egna exempel där de viste att den varma luften stiger och den kalla sjunker. Men sa ett barn, på sommaren på strande då är det ju jätte varmt på stranden. Då kom vi på att solen värmde upp sanden men om vi gräver ett hål och känner på sanden så blir den kallare och kallare ju längre ner vi kommer. Deras fröken sa då att de kunde kolla om det stämmer i sandlådan sen när det blir varmare.
Jag anser att barnen att förstått det vi ville och att de själva började reflektera över saker i sin vardag som stämmer in på det vi pratat om, visar ännu mer förståelse. En flicka som inte varit med tidigare utan bara var med under diskussionen förstod till och med vad det handlade om. När hennes pappa kom och hämtade henne berättade hon för honom vart den varma respektive kalla luften tog vägen. Jag känner mig nöjd, budskapet har nått barnen.
Vad rolig att du fick en sådan respons av den flickan som inte varit med på den första samlingen. Det måste kännas bra att se att de andra barnen förstått så pass mycket och kunde förklara så hon förstod. Marica
SvaraRaderaJa det är rätt så häftigt. Sen så tror jag att de barn som förstått brytter ner kunskapen ännu mer än vad vi gjorde från början, vilket gör att det blir ännu lättare för de andra barnen att förstå. Det är skönt att man ibland kan få hjälp av de små liven! =)
SvaraRadera