onsdag 25 mars 2009

Besök på Dalénium

Jag och fyra andra kompisar har nu varit och gjort vårat besök på Dalénium. Jag har själv varit på dalénium en gång innan detta, men var då där med familjen så vi gick bara runt och exprimenterade.



När vi kom på morgonen blev vi väl motagna av Annika som berättade om hur Dalénium arbetar och hur det startades även om hur vår dag skulle se ut. Det var två grupper som kom på förmiddagen en årskurs två och efter det kom det tyska elever som var på besök.



För eleverna som gick år 2 skulle det varit ett pedagogisk program som lärarna från Dalénium skulle hålla i, men i sista sikund så avbokade de detta. Eleverna fick nu istället "frilek". Detta var väldigt synd då vi inte fick möjlighet att se hur de går till väga när det ska vara "lektioner".



Men eleverna blev väldigt glada då de fick "frilek" då de varit på Dalénium många gånger och allt har varit väldigt styrt. Två flickor begav sig in i matte rummet och satte sig och målade olika figurer. Även vi fastnade där inne med olika problemlösningar. Något som jag tyckte var roligt var ett spel vid namn Tantrix, där skulle man lägga olika mönster. De två flickorna som satt och målade blev lite intresserade och kom för att hjälpa till.


När vi kom ut i från matterummet hittade Jesica och Cristina en spegel som de tyckte var väldigt intressant, båda två fick sig ett gott skratt. När Cristina tänder lampan på Jessicas sida kan hon se genom spegeln.

Efter att vi gått runt lite med eleverna fick vi besöka Daléniums egna stjärnhimmel. När man komma in där befann man sig i ett iglooformat tält, utmed kanterna satte man sig behagligt i en sackosäck för att det inte skulle bli jobbigt för nacken att titta upp mot himmlen. Pernilla som är en av lärarna, visade oss vart vi kunde hitta de olika stjärnbilderna och hur de såg ut. Detta var mycket intressant och man blev väldigt iponerad över att man kan lyckas plasera stjärna på rätt platser. Det blir också ett behagligt tillfälle för eleverna att gå in här då det är mysigt och ger en lugnande stämmning.

När vi kom ut därifrån hade de tyska eleverna anlänt och börjat exprimentera. Eleverna var inte något intressarde av att prata med oss, så fort vi närmade oss gick de till nästa ställe. Under den tiden det finns elever som exprimenterar, går det alltid omkring en lärare från Dalénium, för att eleverna skall kunna ställa frågor om det är något de inte förstår.


Dalénium har många väl planerade pedagogiska program som klasser kan få ta del av, Falköpings kommun har ett avtal med Dalénium att skolor och förskolor får fritt ta sig med buss till Dalénium, även där står kommunen för kostnaderna. Detta borde vara något som skolor och förskolor tar till vara på då eleverna lär sig på ett mycket roligt sätt. Det blir också en ombytt miljö. Dalénium har nu också börjat med att bli mobila vilket innebär att personalen åker ut till skolorna och förskolorna i stället.


Det hade varit väldigt intressant om vi hade kunnat fått vart med på ett pedagogiskprogram för att se hur de väljer att lägga upp undervisningen. Vi har därför valt att besöka Dalénium ännu en gång då det genomförs ett pedagogiskt program.

Det var intressant och lärorikt att vara där och prata med eleverna, alla tänker olika.
Återkommer med mera tankar och åsikter då vi varit på dalénium igen.

1 kommentar:

  1. Ja, det är tur att man kan bjuda lite på sig själv. Det var en trevlig dag på Dalenium.
    Tack snälla Camilla för att du förevigade detta!!!!!

    Jessica

    SvaraRadera