Lärandetillfälle i förskola
Marica och jag (Linda) har nu genomfört två lärandetillfällen var i förskola samt i skola. Efter att ha blivit tilldelade området energi, valde vår basgrupp att fördjupa oss kring luft.
Första tillfället intervjuade vi barnen kring frågan: Vad är luft? Samt även följdfrågan: Finns det olika sorters luft? På dessa frågor kom det många svar, vilka bland annat var:
Syre
Vind
Vind som blåser så
Det som blåser
Virvelvindar
Luft är att vinden blåser
Nordanvinden
Varm luft
Varm luft på sommaren
Kall luft i Sälen
Utifrån dessa svar samt gruppens övriga svar arbetades en cartoon fram, där syftet med våra planerade lärandetillfällen arbetades fram. Vi valde att koncentrera oss på varm och kall luft. Vid ett tillfälle hade vi även handledning av Christer Karlsson (2009-03-05) som gav oss många tips och idéer på olika experiment som vi skulle kunna visa samt låta barn/elever göra för att få en förståelse för varm och kall luft.
Gruppen valde att en diskussion med barnen kring luft samt att ”den snurrande ormen” skulle få tillverkas av barnen själva, vilken rör sig då värmen stiger från elementen.
Därefter utförde jag och Marica varsin samling på en förskola.
Vi började med att samtala med barnen kring vad de kom ihåg sedan gången innan då vi frågat dem om luft. Därefter berättade jag och Marica att idag skulle vi tillsammans prata om varm och kall luft. Vi frågade dem:
Tror ni att man kan se den varma luften? Det trodde de inte att det gick att göra. Vi diskuterade även kring hur det ser ut inuti en bastu, med de olika nivåerna och barnens tankar kring detta, var någonstans det var varmare respektive kallare att sitta i en bastu. Vid den samlingen jag hade så frågade jag om det var någon som hade badat bastu… vilket gjorde att ett barn istället förknippade bastun med en badtunna, detta gjorde att jag förstod vikten av hur tokigt det kan bli då ordvalet inte alltid stämmer med barnens och tvärtom. Men vi fick ordning på varandras tankar till slut så att även detta barn var med på syftet med själva diskussionen.
Sedan tände vi ett värmeljus som barnen fick känna på, bredvid och ovantill. Helt plötsligt säger ett barn glatt: Kolla! man kan se hur luften stiger! Solen från fönstret hade på ett för mig och Marica strålande, överraskande sätt träffat ljusets ”värmestrålar”(hmm, kallas det så) så att barnen och vi då även hade förmånen att kunna få se den varma luften stiga!! Tänk, att observera detta och sammanknippa det med att värmen steg – helt fantastiskt! ( Detta fenomen kunde barnen se på både min och Maricas samling – vilken tur att det var en solig dag!!)
Vi hade även med oss ett änglaspel som på ett konkret sätt visade på hur luften steg, vilket snurrade med en väldig fart.
Nu när barnen hade fått känna hur den varma luften steg, samt även kunnat se den stiga, så bytte vi rum för att barnen där skulle få klippa ut ”den snurrande ormen” samt även färglägga den. Efter detta hängdes ormarna upp i gardinen ovanför ett för fullt pådraget element, där vi tillsammans talade med barnen kring vad som hände och varför. Flera av barnen förstod kopplingen mellan att varm luft från elementet gjorde så att ormen snurrade medan några sa att det var kall luft som gjorde att det snurrade. Det ska bli intressant att höra hur de diskuterar nästa gång vi ses!
Vi anser att det var ett mycket lärorikt tillfälle för oss båda, vilket gav oss många tips och idéer.
/Linda och Marica
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej!
SvaraRaderaNu har jag haft förmånen att få läsa igenom alla era inlägg, som ni ser har jag lämnat en del kommentarer.
Inför handledningen nästa vecka får ni gärna göra ett inlägg med de frågor som ni vill att vi ska samtala om.
Lycka till!
/Johan